My Writings. My Thoughts.

Siapa kita 10 tahun lagi

On » Wednesday, January 25, 2012 //
Salam..
Setelah 3 bulan bertukus lumus dalam melaksanakan perkara duniawi. Akhirnya tmatlah sudah berbekalkan pengalaman dan latihan untuk meneruskan kehidupan di dalam bidang pekerjaan. Projek sarjana muda (PSM) memang menjadi kegilaan dikalangan pelajar. Ada yang mengatakan ia sebagai killer pointer, projek sakit mental, dan sebagainya. Apapun, untuk melaksanakan sesuatu pekara, tidak semudah yang diimaginasikan. Didalam kita terleka dalam kesibukan duniawi, pasti kita tidak harus terlupa dengan maha Pencipta. Semua yang kita hadapi, telah diaturkan olehNya. Qada dan Qadar adalah milik Allah.
Ranjau manghadapi peperiksaan juga tidak lekang bermain di fikiran. Saat untuk mencari mood exam untuk mengulangkaji pelajaran agak jauh di persimpangan.. saat2 akhir barulah tetiba muncul. Inilah yang selalu dihadapi oleh pelajar lelaki. Terutamanya aku. Tinggal sehari dua untuk peperiksaan, ligat membaca buku dan menulis nota. Sehinggakan masa itu terlalu cepat untuk membuat semua perkara. Tapi, selepas itu mulalah terasa menyesal tidak study awal2. Inilah yang dinamakan study smart but sengal..
Didalam kesibukan belajar, terselit pula direct order dari customer untuk request photographer mereka. Hendak ditolak, alangkah rugi, terpaksa menerima walaupun dalam keadaan yang busy. 24 jam boleh dibahagi2kan untuk semua. Tp bergantung pada pengurusan masa. Jangan sampai ada yang mengganggu jadual tersebut.
Bagi yang telah selamat melangsungkan perkahwinan, tahniah dah yang bertunang, tahniah sekali lagi. Pekara yang penting semasa bertunang, jagalah batas-batas pergaulan. Tidak kira kepada yang belum bertunang sekalipun.. Islam tidak menghalalkan cara.. pengalaman memang banyak mengajar tentang perkara2 ini. Jika sesekali keluar, kita haruslah berusaha mengelakkannya. Pemikiran yang matang dan juga yang waras dapat membezakan yang mana nafsu, dan yang mana kemahuan. Kepada para gadis di luar sana, kita terlepas dari tanggungan dosa oleh ibubapa setelah diijabkabulkan dengan pasangan kita. Tidak kira kita keluar sekejap, mahupon talifon bertanyakan hal2 yang tidak munasabah sehinggakan mendatangkan syak wasangka pon dikirakan berdosa. Memang sekarang kita tidak mengetahui akibatnya. Pada jangka masa panjang, ia akan meracun diri sendiri. Diharap, sidia dapat memahami luahan hati orang yang tersayang demi menjaga perhubungan ini.
Perjalanan tahun 2012 merupakan satu jangkamasa yang panjang untuk menentukan seseorang itu berjaya atau sebaliknya. Berjaya dalam bidang mahupun berjaya dalam hidup. Itu sudah pasti menjadi target setiap manusia,

1 Response to "Siapa kita 10 tahun lagi"

Amir - Accredited HRD Corp Trainer Says:

Jangan lupa dapatkan buku motivasi 'Siapa Kita 10 Tahun Lagi?' yang sedang hangat di pasaran! Harga pelaburan cuma RM19.90! Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran atau dapatkan daripada saya, Hamirudin Hamidi (penulis buku ini) dengan menghubungi/SMS saya di 012-2994398!

My videos. Featured videos.

Networkedblogs

MY style 2010

MY style 2010

My photos. Now you know me.

Time

Browse Flickr

My lifestream. Stay updated with me.

my twEETer

My favblog. Feeds from them.

    I am the

    Photobucket
    UTHM Official Website