My Writings. My Thoughts.

KEhendak Tuhan..

On » Thursday, October 29, 2009 //
Yang pergi tetap pergi. walaupun yang masih tinggal itu memerlukannya disisi, namun hanya tuhan yang mampu menetapkan.. sedey apabila melihat sahabatku merangkap saudaraku yang tidak dapat menatapi wajah terakhir ayahnya sebelum meninggal dunia.. Janji seorang anak kepada ayahnya untuk bertemu sebelum ayahnya menghembuskan nafas. namun, kerana janji itu, si ayah terpaksa berada dalam saat yang genting untuk bertemu dengan Illahi.. namun si anak terpaksa melepaskan janji itu untuk membiarkan ayahnya pergi menemui Illahi takala si anak berada jauh dari ayahnya.. cerita2 yang kudengar daripada sanak saudara menggambarkan keakrapan mereka. Aku sebagai seorang sahabat mahupun saudara berasa terkilan melihat hubungan yang sangat rapat diantara mereka.. mungkin kerana Allah lebih sayangkan ayah dia..
Kali terakhir aku bertemu ayahnya pada bulan syawal semasa marhaban dirumahnya.. melangkah masuk ke rumah mereka dan bersalam dengan ayahnya membuatku terkaku apabila ayah dia memberikan respon yg agak ganjil bila bertemu kua. walaupun sekampung, aku x pernah dapat melihat ayahnya sebelum ini..Dengan keadaan ayahnya yang mengalami penyakit kanser leher, urit2 air muka dapat menggambarkan kesakitan.
Namun, kehadiran aku pada petang selasa tersebut dapat menggantikan dia sebagai seorang anak yang tidak dapat menunaikan tanggungjawabnya.. mengusung jenazah sudah menjadi tanggungjawabku sebagai saudara dan menyelesaikan sedikit sebanyak urusan pengebumian..
walhal sahabatku ini sangat rapat dengan semua orang, melihat dia tiada di saat terakhir pengebumian ayahnya. aku berasa terkilan..
Apapun yang berlaku pada 2-3 hari ini sangat mendekatkan aku pada Tuhan.. segala yang Allah tunjukkan pada kita, memerlukan kita berfikir hikmah yang tersembunyi.. kepada nurulhuda bte kusan.. bertabah lah menempuhi ujian Allah.. Al-Fatihah..

6 Response to "KEhendak Tuhan.."

Unknown Says:

oh... syahdunya... aq tumpang sedeh... pertama kali melihat anuar meluahkan kate kate kesedihan yg telah meruntum jiwa ini. semoga roh ayah kepada nurulhuda kusan dirahmati oleh-Nya... Amin...

Unknown Says:

semoga roh ayahnya dicucuri rahmat. InsyaAllah.

misz fae Says:

nuo... sape yg meninggal?? ak knl ker??

Unknown Says:

rasenyer ko kenal.. dak pompuan yang duk pt amat tu time ko beraya kt umah aku. yg K.A ambik dia..

misz fae Says:

oooo... dia tu dah msuk pakat kg kte kn?? ayah dia ekk yg mninggal??

Unknown Says:

yup.. ayah dia yg meninggal..

My videos. Featured videos.

Networkedblogs

MY style 2010

MY style 2010

My photos. Now you know me.

Time

Browse Flickr

My lifestream. Stay updated with me.

my twEETer

My favblog. Feeds from them.

    I am the

    Photobucket
    UTHM Official Website