My Writings. My Thoughts.

Apabila kita mengenal Dia

At » Thursday, April 28, 2011 // 0 Comments »

Hayati serta renungkan apa yang tersirat

Sendiri di satu pagi memandang cerahnya hari dengan udara yang sejuk. Membuatku selalu berfikir, mengapa seindah ini dunia yang Engkau ciptakan bagi kami. Membuatku selalu bertanya, apa yang Engkau harapkan ketika mencipta aku dan semua keindahan ini. Satu hal yang sangat tidak kupahami tetapi menjadikanku dengan tulusnya menyatakan bahawa ternyata Engkau sangat mencintaiku.

Suatu hal yang indah yang telah kuperoleh dari Mu. Tetapi apa balasku, aku bahkan lalai dengan apa yang Engkau tugaskan padaku. Lalai saja tidak cukup, bahkan aku melakukan hal hal yang Engkau larang melalui kitab dan rasul Mu. Sungguh apa yang bisa kukatakan mengenai semua ini, semua menjadi sebuah tuak yang menghinakan aku.

Aku ingin hidup seribu tahun lamanya agar aku bisa memperbaiki semua kelakuanku selama ini. Tetapi apakah itu bisa menjamin bahwa diriku tidak akan kembali melakukan hal yang sama untuk kedua kalinya, untuk ketiga kalinya atau bahkan untuk kesekian kalinya. Sama sekali tidak menjamin, karena aku hanyalah seorang manusia tempatnya dosa dan kesalahan.

Malu sekali diriku ketika melakukan kesalahan, kemudian bersimpuh di malam Mu tetapi keesokan harinya aku melakukan kesalahan yang sama. Teramat sangat malu diriku untuk kembali meminta maaf Mu, sehingga diriku menjadi salah satu manusia yang tergolong munafik. Aku selalu bilang aku sudah melakukan apa yang Engkau perintahkan tetapi aku sendiri tak tahu apa itu kulakukan karena cintaku kepada Mu atau hanya kulakukan sebagai kewajibanku saja. Sungguh hinanya diriku ya Rabb.

Ya Rabb berilah aku sedikit kekuatan untuk menangkal godaan makhluk Mu yang selalu mengajakku ke dalam kebathilan. Bantulah aku agar bisa bersanding dengan umat umat Rasul Mu di surga yang telah Engkau sediakan untuk beliau. Tambahkanlah rasa cinta ku kepada Mu ya Rabb agar aku dapat selalu melakukan apa pun yang Engkau perintahkan kepadaku. Agar aku senantiasa beribadah karena kecintaanku kepada Mu.

Manis Pahitnya KehidupanSebuah penyesalan November 29, 2009

Dalam Al-Ihya menulis: Dalam diri manusia terdapat 4 sifat:

  1. sabiyah (kebuasan)
  2. bahimiyah (kebinatangan)
  3. Syaithaniyah (kesyaitanan)
  4. Rabbaniyah (ketuhanan)

Jika sifat rabbaniyahnya berhasil mengalahkan dan mengendalikan ketiga sifat yang lain, maka akan timbul sifat-sifat yang baik seperti:

  • menjaga kehormatan diri (iffah)
  • cukup dengan apa yang ada (qanaah)
  • tenang
  • zuhud
  • wara’
  • takwa
  • malu
  • jujur
  • berani
  • dermawan
  • sabar
  • suka menolong
  • tahan menderita
  • suka memaafkan
  • teguh pendirian
  • mulia
  • pandai
  • selalu ceria (senyum)

Manifestasi Cinta di sana

At » Monday, April 18, 2011 // 0 Comments »
لا تَقْلُقُواْ وَلا تَحْزَنُواْ فَإِنَّ حُبَّ الله دَوْمًا مَعَكُمْ حُبُّهُ هُوَ الأَعْلَى وَالأَجْمَل إِنَّهُ حُبٌّ حَقِيْقِيٌّ لِلْجَمِيْع
(La taqlaqu wa la tahzanu Fainna hubbalLahi dauman ma'akum HubbuHu huw al-a'la w al-ajmal InnaHu hubbun haqiqiyyun lil jami')
(Ertinya:) Usah kau resah usah kau gelisah Kerna sesungguhnya cinta Allah tetap bersama kamu semua CintaNya adalah cinta yang tertinggi dan yang terindah Sesungguhnya Dia lah cinta yang hakiki untuk semua ..



3-6-2011 - 17-6-2011. tarikh yang ditunggu-tunggu akan tiba.. keyakinan menghadapi PSM disebabkan keyakinan hati untuk mendahulukan yang paling penting dalam hidup.

penerbangan : Royal Jordanian

hari 1 KUL/AMM jumaat 03/06
berada di Aras 3 KLIA jam 6.00 petang
berlepas ke Amman jam 10.10 mlm

hari 2 AMM/JED sabtu 04/06
tiba di Amman jam 5.15 pagi
berehat di hotel (STPC)
pagi | bergerak di sekitar amman jordan
4.00 ptg bertolak ke airport
berlepas ke Jeddah jam 6.30 petang
tiba di jeddah jam 8.40 malam, bertolak ke madinah
3.00 pagi, daftar hotel di madinah

hari 3 MADINAH ahad 05/06
Ziarah Dalam- Ziarah makan Rasullullah s.a.w

hari 4 MAD- Ziarah Luar isnin 06/06
Ziarah Masjid Quba, Jabal Uhud, Masjid Qiblatain, Masjid tujuh
membeli belah di pasar tamar

hari 5 MAD/MAK selasa 07/06
Berihram untuk bermiqat di Bir Ali
2.00 ptg bertolak ke makkah
daftar masuk hotel
mengerjakan umrah

hari 6 MAKKAH rabu 05/06
Jadual sendiri

hari 7 MAK- Ziarah khamis 07/06
6.30 pagi : ziarah Jabal Thur, Arafah, Mina- Jabal Rahmah, Masjid nammeirah. bermiqat di jaaranah

hari 8-13 MAKKAH Jumaat- Rabu 10/06-15/06
Jadual sendiri

hari 14 MAKKAH khamis 16/06
Tawaf Wida'
2.00 ptg bertolak ke Jeddah
9.40 mlm berlepas ke Amman

hari 15 AMM/KLIA jumaat 17/06
berlepas ke KL jam 2.10 pagi
7.25 malam tiba di KLIA.

Alhamdulillah, jadual perjalanan umrah sudah keluar.. tinggal tunggu masa..
barang-barang x sediakan lagi.. disebabkan duit poket sangkut di pertengahan jalan... moga dipermudahkan urusan saya.. InsyaALLAH..

setelah sekian lama....

At » Monday, April 18, 2011 // 0 Comments »
Salam mawaddah..
akhirnya dapat jugak berbicara di dalam blog ini.. minggu yang sangat-sangat-sangat tersibuk.. dengan kerja sedikit demi sedikit datang.. alhamdulillah rezeki tetap masuk.. serta projek-projek semester akhir... tinggal lagi kurang 7 bulan lagi belajar di universiti. memang x sangka dapat menghabiskan belajar dengan umur 24 tahun.. separuh daripada usia dah tinggal.. gelak ketawa bersama-sama teman mungkin akan hilang selepas ini.. terus maju kehadapan dengan cerita yang baru.. tinggalkan kisah ketika belajar sementara, sentuh sikit pasal bab2 kahwin..
memang semenjak 2 mejak ini kerja luar bertambah.. perancangan yang rapi perlulah diatur.. mm.. mengeluh aku dibuatnya apabila hal bicara pembayaran duit album pengantin ada masalah.. ditambah pulak dengan orang-orang yang dekat buat hal.. duit daripada album digunakan.. kerja yang disuruh habis kemana perginya. sehingga menyusahkan aku rush balik ke bp-muar semata-mata menyelesaikan masalah yg kecil.. kerja2 universiti semua tergendala.. memang pasni segala urusan dengan kau tamat disini.. duduk sekampung, jangan nanti orang-orang kampung semua pulaukan kau disebabkan perangai kau mcm nie..
minggu yang sama juga berlangsung majlis pertunangan nadia.. member sekolah darjah khas dan juga sekolah menengah.. actually memang kenal dengan dia x rapat sebab masa tu x kenal( betul ke ayat aku nie. haha) ..

Anak dara yang mengapit nadia

berbalik kepada soal projek2 yang melanda pada minggu ini.. Alhamdulillah selesai sahaja pembentangan projek sarjana muda(PSM) 1 . pukul 5.00 pagi tidur tu biase.. bukan buat kerja.. layan intenet jer.. memang x cukup tidur menyiapkan teknikal report dan juga draf tesis.. ada saja yang x kena perlu diperbetulkan.. agak-agak apabila sampai psm 2, macam mana pula.



My videos. Featured videos.

Networkedblogs

MY style 2010

MY style 2010

My photos. Now you know me.

Time

Browse Flickr

My lifestream. Stay updated with me.

my twEETer

My favblog. Feeds from them.

    I am the

    Photobucket