My Writings. My Thoughts.

Tawakkal adalah keajaiban hidup

On » Sunday, March 06, 2011 //

Salam mawaddah...
Seminggu berlalu penuh dengan xsignment dan juga kerja-kerja part time..
minggu yang membuatkan hidup ini tidak teratur.. membuatkan tidur x lena..



Baru tadi menghayati ceramah dari ustad Dr Asri mengenai bab tawakkal..
didalam hidup ini, tiada siapa dapat menjangka apa yang akan berlaku pada besok hari.. Secara anggaranya boleh mengangak mungkin tapi Allah s.w.t yang menentukan kehidupan kita. kadang-kadang pekara yang kita tidak boleh buat, jika Allah izinkan ia berlaku. dan ada orang merasakan dia besar dengan segala kekuatannya., tiba-tiba gagal dengan hidupnya.

Teringat sewaktu sekolah rendah, masa jadi budak-budak, pakai baju putih, seluar biru tua.. Datang ke sekolah pada pukul 6.20 pagi.. kerana pagi itu ayah hantarkan. dan selepas itu ayah pergi ke kebun menoreh getah.. Sewaktu itu, dalam kesejukkan pagi ayah menghantar aku kesekolah dengan harapan untuk berjaya, memang waktu itu mood belajar kurang disebabkan pemikiran yang lemah.. dalam kelas pon dapat no 10 yang kebawah. teringat pada kawan-kawan kawan-kawan ku yang selalu dapat no satu, no dua.. tapi bukan semua yg dapat nombor yang baik-baik itu menjadi orang yang hebat..

Lepas sekolah pagi, pergi pula ke sekolah agama, masa itu lah ayah datang bawa bekalan dalam plastik.. makan di tepi sekolah. kekadang ada geng, makan ramai-ramai.. tempat parking basikal dijadikan tempat makan.. xpelah, mungkin waktu itu tidak mempunyai perasaan lagi.. sekolah agama dapat no 15 keatas.. kira baik juga keputusan.. ayah puji.. disebabkan keputusan baik.. cikgu lantik dapat jadi pengawas.. ingat lagi cikgu zanariah.. garang.. suka cubit kt tetek pastu boleh dipusingkannya lagi. adushh... dia lah cikgu displin. menjadikan aku lebih berdisplin.. sampai darjah khas.. dapat pangkat 1 memang menyeronokkan.. rasa bersyukur dengan apa yang dapat.. itu cerita 10 tahun yang lalu.. sekarang amalan-displin semua lesap ditelan duniawi..
Melangkah jauh pergi sampai sekarang , berjaya ke universiti, berjaya dengan apa yang ada.. hasil titik peluh ayah, ibu, dan juga aku.. perjalanan hidup masih panjang.. mungkin lagi 10 tahun, aku hanya seorang manusia biasa.. ataupun seorang yang seperti ayahku.. hanya ALLAH yang mengetahui..

D
alam agama. pekara yang paling besar yang ditekankan dalam soal akidah ialah tawakkal ( bergantung dengan Allah S.W.T ) .. manusia disuruh berusaha, dan manusia kena yakin bahawasanya diatas segala usahanya, Allah yang tentukan.. berjaya dalam karier memang sesuatu yang menyeronokkan.. tetapi pengisian dalam kerier perlu ada seupaya apa yang kita bawa itu, ALLAH akan berkati..

Manusia selalu berfikiran, rezeki itu adalah gajinya, dapat makan, dapat beli apa sahaja.. Allah beri dia rezeki, tanpa usahanya rezeki tidak datang bergolek.. Allah Maha Kaya dengan rezeki..
siapa-siapa yang tawakkal kepada Allah, Allah beri dia rezeki.. lepas SPM, aku menganggur tidak bekerja.. memang liat nak kerja sebab baru lepas exam.. kepala rasa berat.. orang lain sibuk pergi kerja, dapat gaji.. aku dengan ayahku pergi ke kebun, tanamkan pokok pisang tanduk, tanam keledek. disulami dengan anak pokok kelapa sawit.. memang waktu itu aku tidak dapat berfikir kerja yang aku buat itu akan mendatangkan hasil yang lumayan.. asyik merungut memanjang.. naik motor pergi kebun, 1-2 jam lepas tu balik.. ayah yang dari kul 7.30 pagi datang, balik pon kul 11 pagi.. mintak duit nk beli itu ini.. tanpa memikirkan penat lelah ayahku mencari rezeki.. sekarang baru aku tahu, penat lelah aku dahulu tidak setimpal dengan apa yang aku dapat sekarang.. sekarang aku perlu berdikari sendiri seperti ayah.. mencari kerja sendiri.. Alhamdulillah dapat juga aku berdiri pada kaki sendiri.. keberkatan dari seorang ayah..

B
egitulah sedikit sebanyak yang dapat saya kupaskan dari ceramah ustad asri diselangi dengan pengalaman aku.. kita perlulah berusaha.. seterusnya bertawakkal.. semoga apa yang kita lakukan.. kita perolehi keberkatanNya.

No Response to "Tawakkal adalah keajaiban hidup"

My videos. Featured videos.

Networkedblogs

MY style 2010

MY style 2010

My photos. Now you know me.

Time

Browse Flickr

My lifestream. Stay updated with me.

my twEETer

My favblog. Feeds from them.

    I am the

    Photobucket
    UTHM Official Website